ACT

May 18, 2013

Via Co-creaties
Vanaf het najaar van 2014 organiseren we elk kwartaal een co-creatie waarin een vraag over het creëren van social impact centraal staat. Tijdens de verschillende sessies gaan we op zoek naar de concrete invulling van social impact. Wat is het precies en hoe breng je dit teweeg?

In februari 2014 organiseerden wij een co-creatie bij de 1%Club in Amsterdam. Het doel? Een nieuwe naam bedenken voor het netwerk. Een groep van 20 young professionals uit verschillende sectoren ging aan de slag en boekte zichtbaar resultaat. De naam Bee network kwam hier tot stand.

ACall2Action
Een goed voorbeeld van concrete actie via het Bee network is ACall2Action. In 2011 organiseerde de toenmalige stuurgroep ACall2Action, met als doel het openbreken van ‘grenzen’ tussen de verschillende sectoren en de klassieke ontwikkelingssamenwerking op te schudden. ACall2Action leidde tot innovatieve ideeën en acties, met een slotmanifestatie waar publiek, prominenten en zes actiegroepen – die gedurende het jaar ontstonden – bijeenkwamen (IDleaks, Partners4Change, Ruralweb.info, The Good Stuff, Platform4Projects en Peace talks for Afghanistan).

De verschillende groepen hadden allemaal één doel: het omzetten van hun idee in concrete actie door het sluiten van een ‘deal’. Op de slotbijeenkomst in Amsterdam werden deze ‘deals’ gesloten met Roland Waardenburg (voormalig vicepresident bij Ahold), Hans Eenhoorn (voormalig topman Unilever), Marc van den Homberg (TNO) en Ingrid de Caluwé (VVD). De JongOS Innovatie Award ging naar IDleaks, het initiatief dat de meeste publieksstemmen kreeg: “Als het over ontwikkelingssamenwerking (OS) gaat, lijken zowel voor- als tegenstanders zich grotendeels te baseren op subjectieve beeldvorming, misvattingen en mythes en niet op feiten. Het zijn deze mythes die de discussies vaak vertroebelen. Begin 2011 leidde deze constatering tot het ontstaan van IDleaks, een beweging van wereldburgers die actief bij willen dragen aan een goed geïnformeerde samenleving.”